Bekken og hofte kvinne

Fysioterapi for bekkenbunn og kvinnehelse

Fysioterapi kan være positivt for bekkenbunn, svangerskapsplager og kvinnehelse. Våre fysioterapeuter her ved Lambertseter kiropraktorsenter og fysioterapi, i Oslo, kan bistå deg med bekkenbunntrening, samt utredning, behandling og rehabiliteringstrening for dine plager.

God funksjon i bekkenbunnen er viktig for kvinners helse og velvære. Blant annet kan rehabiliteringstrening for bekkenbunnmuskulaturen bidra til å forebygge og behandle inkontinens. Flere forskningsstudier kan vise til at denne typen trening kan gi bedre kontroll, økt styrke og muskeltone i bekkensmusklene.¹ I tillegg til bekkenbunn og kvinnehelse kan vi kan også hjelpe deg med andre svangerskapsrelaterte plager – slik som bekkenløsning.

– Hva innebærer fysioterapi for bekkenbunn og kvinnehelse?

Ved førstegangskonsultasjonen vil du og fysioterapeuten først gå gjennom dine symptomer og plager. Deretter vil man gå videre til de funksjonelle undersøkelsene – hvor klinikeren blant annet undersøker bevegelsesutslag og styrke. Basert på funnene vil terapeuten veilede, behandle og rehabilitere deg for å oppnå best mulig forbedring innen bekkenbunnfunksjon og dine andre plager.

«- Våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med plager innen bekkenbunn og kvinnehelse.»

– Ved å klikke på knappen ovenfor kommer du til vår online timebestilling, hvor du kan se ledige tider hos våre fysioterapeuter og behandlere. Du kan også lese mer om våre fysioterapeuter her.

– God funksjon i bekkenbunn og kvinnehelse er så viktige

Bekkenbunnen er en gruppe muskler som støtter organene i bekkenet, som blæren, livmoren og tarmene. Disse musklene bidrar til å forebygge inkontinens av blære og tarm, samt bekkenprolaps. I tillegg er de viktige for seksuell funksjon.

– Kan påvirkes av svangerskap og barnefødsel

Funksjonen i bekkenbunnen kan bli svekket grunnet svangerskap og fødsel. Dette kan medføre plager slik som:

• inkontinens når du nyser, hoster eller ler
  • vanskeligheter med å nå toalettet i tide
  • redusert følighet
  • tamponvanskeligheter (f.eks. at de faller ut)
  • gjentagende urinveinsinfeksjon
  • smerter i vulva
  • smerter ved samleie

Fysioterapi ved svangerskapsplager

Svangerskapet er en betydelig prøvelse og påkjenning. Under svangerskapet opplever mange kvinner endringer i kroppen som kan føre til ubehag, vanskeligheter og smerte. Våre fysioterapeuter er her for å veilede deg med råd, aktiv behandling og tilpassede treningsprogram rettet inn mot dine plager. Sammen kan vi hjelpe deg med å håndtere dine plager på en trygg og effektiv måte.

– Lavrygg og bekkenplager

En vanlig svangerskapsplage er smerter i rygg- og bekken. Den økende vekten og endringene i kroppens holdning kan legge press på ryggen og bekkenet som igjen kan føre til symptomer og smerter. I tillegg til aktiv, tilpasset muskelbehandling mot setemusklene, hoften og lavryggen – vil vi hjelpe deg med ulike teknikker og øvelser for å styrke og stabilisere rygg og bekkenområdet. Vanlige bekkenplager inkluderer:

• Bekkenløsning
  • Bekkenlåsning

– Bekkenløsning: Hypermobilitet i bekkenleddene

Bekkenløsning er en tilstand som kan oppstå under svangerskapet og forårsake smerte og ubehag i bekkenområdet. Det skjer når de leddene som forbinder bekkenbenene blir mer bevegelige enn normalt. Dette kan føre til smerter i bekkenet, ryggen, hoftene og lysken.

Vanlige symptomer ved bekkenløsning

Symptomene på bekkenløsning kan variere fra milde til betydelige. Vanlige symptomer inkluderer smerter i bekkenet under aktivitet eller når man snur seg i sengen, vanskeligheter med å gå eller stå lenge, og smerter i lysken og hoftene. Fysioterapi er den vanligste behandlingen for bekkenløsning – og innebærer hjelp med å styrke og stabilisere bekkenområdet gjennom individuelt spesifikke øvelser. I tillegg vil man også få veiledning i forhold til kroppsholdning og bevegelsesteknikker for å redusere belastningen på bekkenet.

– Ikke glem hofter, knær og føtter

Den endrede biomekaniske belastningen kan også medføre plager i hofter, knær og føtter. Blant annet kan det gi grunnlag for seneskader og senebetennelser i hoftene (trokantertendinitt), meniskirritasjon i knærne eller plantar fascitt i føttene. Tidlige tiltak, blant annet med korrigerende rehabiliteringsøvelser og symptomlindrende behandling, kan bidra til å forebygge disse plagene.

– Riktig pusteteknikk og avspenning

Fysioterapeuter kan også gi veiledning om riktig pusteteknikk og avspenningsteknikker som kan være nyttige under fødsel og etterpå. Dette kan bidra til å redusere smerte og øke følelsen av kontroll under fødselsprosessen. All fysioterapi under svangerskapet tilpasses individuelle behov og helsestatus.

«- Vi håper at du har fått en bedre forståelse om hvordan våre fysioterapeuter kan hjelpe deg med opptrening av bekkenbunn, svangerskapsplager og kvinnehelse. Hvis du har spørsmål er det bare å ta kontakt med oss.»

Har du noen spørsmål? Eller ønsker du å bestille en time?

Celine Grønbech

Dersom du har spørsmål så kan du gjerne kontakte oss via en av våre kontaktmuligheter eller vår Facebook-side. Hvis du ønsker å sette opp en konsultasjon med en av våre klinikere så har vi også døgnåpen online booking – slik at du kan finne den timen som passer best for akkurat deg. Du kan også ringe oss innenfor våre åpningstider, men vi setter veldig stor pris på om du bruker online timebestilling siden du da også har muligheten til å legge inn informasjon om plagene dine på forhånd.

– Ta tilbake tryggheten i hverdagen sammen med oss! Vi gjør oppmerksom på at du velger «Bekkenbunn og kvinnehelse» ved online timebestilling for å få time hos våre terapeuter med særskilt fagkompetanse på dette området.

Vanlige spørsmål om fysioterapi for bekkenbunn (FAQ)

– Kan bekkenbunntrening hjelpe mot inkontinens?

Det er flere studier som viser svært positiv effekt ved bekkenbunntrening i forhold til behandling og forebygging av inkontinens. Sammen  kan vi jobbe for å hjelpe deg med å oppnå en tryggere hverdag hvor du kan le og jogge uten å måtte bekymre deg for uhell.

– Kan fysioterapi hjelpe mot bekkenløsning?

Ja, både vi og forskningen kan vise til gode resultater ved bruk av fysioterapi mot bekkenløsning.² Behandlingen vil være helhetlig og bestå av veiledning, aktiv behandling og rehabiliteringstrening.

Kilder og forskning:

1. Cho et al, 2021. Pelvic floor muscle exercise and training for coping with urinary incontinence. J Exerc Rehabil. 2021 Dec 27;17(6):379-387.

2. Berghmans et al, 2018. Physiotherapy for pelvic pain and female sexual dysfunction: an untapped resource. Int Urogynecol J. 2018 May;29(5):631-638.

Artikkel: Fysioterapi for bekkenbunn og kvinnehelse

Skrevet av: Våre offentlig autoriserte kiropraktorer og fysioterapeuter

Faktasjekket: Våre artikler baserer seg alltid på seriøse kilder, forskningsstudier og forskningstidsskrifter – slik som PubMed og Cochrane Library. Vennligst kontakt oss dersom du oppdager noe feil eller har kommentarer.