Trykkbølgebehandling | Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi

Ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi tilbyr vi trykkbølgebehandling med det aller beste trykkbølgeapparatet på markedet (Chattanooga Intelect RPW 2).

Behandling med trykkbølge er særlig effektivt mot betennelser og skader i sener og muskler. Trykkbølgebehandling fungerer ved at trykkbølger sendes direkte inn mot skadevev i subakutte, subkroniske eller kroniske sene og muskeltilstander. Disse bryter deretter ned skadevev og setter i gang tilheling og reparasjonsmekanismer i senevev, muskelvev og benvev.

I denne oversiktsartikkelen vår vil du lære mer om:

• De 6 medisinske effektene ved trykkbølge

+ Hvordan fungerer trykkbølgebehandling?

• Hvilke diagnoser kan behandles med trykkbølge?

De 6 medisinske effektene ved trykkbølge

Her går vi rett inn på hvordan trykkbølgebehandling fungerer medisinsk og klinisk sett.

1. Bryter ned kalsiumdannelse i skadde sener og muskler
  2. Danner ny blodsirkulasjon (angiogenese)
  3. Løser opp muskelknuter og triggerpunkter
  4. Reverserer kroniske betennelsestilstander
  5. Senker konsentrasjonen av substans P (nevrosender av smertesignaler) i bløtvevet
  6. Stimulerer kollagendannelse

Nå vil vi gå nærmere inn på hvert enkelt punkt for å vise deg i detalj hvordan trykkbølgebehandling kan hjelpe deg. Trykkbølgebehandling er en behandlingsmetode som vi har en særegen fagkompetanse i her på Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi.

1. Nedbryting av kalsifiseringer i skadde sener og muskler

[Bilde: Takk til vår klinikkavdeling Vondtklinikkene avdeling Eidsvoll Sundet]

Oppbygning av kalsium i muskler og sener er normalt sett et resultat av mikroskader. Disse dannelsene av kalsium i seneoppbygningen er med på å redusere funksjonalitet og elastisitet. Blant annet er dette svært vanlig ved seneskader og senebetennelser i skuldrene (kalkskulder). Forskning har vist at trykkbølgebehandling bryter ned disse kalsifiseringene, som nærmest har samme konsistens som tannkrem, og stimulerer senereparasjon (1). Etter at kalsiumen er brutt ned vil kroppens eget lymfesystem være med på å transportere det bort.

2. Dannelse av ny blodsirkulasjon (angiogenese)

Blodsirkulasjon er essensielt for reparasjon av muskler og sener. Det er slik næringsstoffer og byggeklosser kommer til det skadde området. Trykkbølgebehandlingen fungerer her ved å forårsake hundrevis av små tilhelingsresponser i skadeområdet. Grunnet disse mikroreaksjonen ser man en betydelig økning av blodsirkulasjon og næringsstoffer i behandlingsområdet. Dette stimulerer igjen nye blodårer gjennom en prosess som kalles for angiogenese – og som sørger for at blodsirkulasjonen og oksygentilførelsen øker for å opprettholde god helse i sene og benvev (2).

3. Løser opp muskelknuter og triggerpunkter

Muskulære triggerpunkter er nesten alltid en medvirkende årsak til smerter i rygg, nakke, skulder og ekstremiteter. De har fått navnet muskelknuter fordi de ved fysisk palpasjon kan oppleves som harde knuter og stramme muskelbånd inne i muskulaturen. Fysiologisk sett har de også ekstremt sammentrukkede muskelfibre. Faktisk kan det i betydelige tilfeller skje at sammentrekningen blir så sterk at de reduserer sin egen blodsirkulasjon. Når sirkulasjonen reduseres fører dette til at avfallsstoffer og skadevev dannes. Disse kan igjen irritere nærliggende sensoriske nerver og forårsake ytterligere sammentrekninger. En skikkelig «ond sirkel».

Trykkbølgebehandling kan løse opp i stramme muskelknuter ved at trykkbølgene knuser skadevevet inne i muskulaturen. Dette er med på å snu den «onde sirkelen» og sørger for at næringsstoffer igjen kommer fritt fram til musklene.

4. Reverserer kroniske betennelsestilstander

Kronisk betennelse oppstår når vi har en betennelsestilstand som ikke stopper. En slik pågående prosess kan skade friskt bløtvev og resultere i kronisk smerte. Ved bruk av trykkbølgebehandling har man sett at dette kan føre til balansering av den inflammatoriske responsen. Dette vil igjen være med på å normalisere tilheling og regenerasjon i det påvirkede bløtvevet.

5. Senker konsentrasjonen av substans P

Substans P er en nevro-sender som bidrar til å sende og forsterke smertesignalenr. Den er primært assosiert med intense, vedvarende og kroniske smerter. Smertesignalene sendes deretter gjennom sentralnervesystemet og opp til hjernen for tolkning. Smertefysiologi har vist at det å senke andelen substans P kan begrense forsendelsen av disse signalene – og dermed også redusere smerte. Trykkbølgebehandling har dokumentert virkning på reduksjon av substans P og triggerpunktsmerter.

6. Stimulerer kollagendannelse

Å produsere nok kollagen er essensielt for reparasjon av muskel- og senevev. Trykkbølgebehandling stimulerer dannelse av kollagen. Trykkbølgene er i tillegg til dette, også med på å fysisk forme nylig dannede kollagenfibre i en annen strukturell oppbygning, som er sterkere og som tåler mer belastning.

Hvilke diagnoser kan behandles med trykkbølgebehandling?

Kiropraktor Ole-Magnus Westengen

En oversiktsstudie har konkludert med at trykkbølgebehandling har dokumentert effekt mot en lang liste muskel- og skjelettlidelser (2). I denne analysen viser de til særlig godt dokumentert effekt mot følgende diagnoser og lidelser:

• Akillestendinopati (Senebetennelse/seneskade i senen på baksiden av leggen ned mot hælen)
  • Lateral epikondylitt (Senebetennelse/seneskade på utsiden av albuen)
  • Kalkskulder (Kalsiumdannelse i en eller flere sener i skulderen)
  • Kroniske senebetennelser og seneskader
  • Mortons nevrom (3)
  • Patellar tendinopati (Jumpers knee – seneskade på framsiden av kneet)
  • Plantar fascitt og hælspore (Senebetennelse/seneskade i hælfestet på undersiden av foten)

Dette er de diagnosene hvor man tilnærmet regner trykkbølgebehandling som gullstandard – altså den konservative behandlingen med best mulig dokumentert effekt i forskningen. I tillegg til dette har man også sett god effekt mot beinhinnebetennelse, leggkramper, kroniske smerter, hofteproblematikk, piriformis syndrom og ekstra anspent muskulatur (betydelig myalgi).

Har du noen spørsmål? Eller ønsker du å bestille en time hos oss?

Dersom du har spørsmål så kan du gjerne kontakte oss via en av våre kontaktmuligheter eller vår Facebook-side. Hvis du ønsker å sette opp en konsultasjon med en av våre klinikere så har vi også døgnåpen online booking – slik at du kan finne den timen som passer best for akkurat deg. Du kan også ringe oss innenfor våre åpningstider, men vi setter veldig stor pris på om du bruker online timebestilling siden du da også har muligheten til å legge inn info om plagene dine på forhånd.

– Vi ser fram imot til å hjelpe deg på veien til en bedre helse!

Vanlige spørsmål om trykkbølgebehandling (FAQ):

– Gjør trykkbølgebehandling vondt?

Det kan oppleves et ubehag i det behandlede området underveis i behandlingen. Ubehaget vil variere avhengig av smertene pasienten allerede har i området. Men siden behandlingen normalt sett varer i fem minutter, så vil også de aller fleste pasienter klare å tolere dette ubehaget. Innstillingene på trykkbølgeapparatet kan også skrus ned hvis man opplever at det er for intenst.

– Hvor mange behandlinger vil jeg trenge?

Antallet behandlinger er avhengig av diagnosen, pasientens tilhelingsrespons og varigheten på problemet. Behandlingseffekten er kumulativ, som innebærer at en behandling legger seg oppå den andre behandlingen, og bidrar til å styrke tilhelingsresponsen på de måtene vi har gått gjennom tidligere i artikkelen. Med det sagt, så er de aller fleste behandlingsforløp med trykkbølgebehandling på 4-8 behandlinger. Mange opplever også at bedringen tiltar gradvis etter første behandling.

Kilder og forskning:

1. Wu et al, 2019. Efficacy of Extracorporeal Shockwave Therapy on Calcified and Noncalcified Shoulder Tendinosis: A Propensity Score Matched Analysis. Biomed Res Int . 2019 Mar 14;2019:2958251. doi: 10.1155/2019/2958251. eCollection 2019.

2. Weng et al, 2012. Extracorporeal shockwave therapy in musculoskeletal disorders. J Orthop Surg Res. 2012; 7: 11. Published online 2012 Mar 20. doi: 10.1186/1749-799X-7-11.

3. Seok et al, 2016. Extracorporeal Shockwave Therapy in Patients with Morton’s Neuroma A Randomized, Placebo-Controlled Trial. J Am Podiatr Med Assoc . 2016 Mar;106(2):93-9.