5 Årsaker til Smerter Under Skulderbladet

5 Årsaker til Smerter Under Skulderbladet

I denne artikkelen går vi gjennom 5 mulige årsaker til smerter under skulderbladet. Vi går også gjennom behandlingsmuligheter, øvelser og smarte egentiltak.

 

Vi vet hvor plagsomt det kan være med gnagende og verkende smerter under skulderbladet som ikke slipper taket. 

Blant annet kan det redusere armbevegeligheten din, og påvirke daglige gjøremål. Smertene blir gjerne beskrevet som brennende eller skarpe i området mellom ryggraden og innsiden på skulderbladet. Eller mer verkende og ømme i områdene over skulderbladet.

 

Heldigvis er det hjelp å få. Ved å undersøke tilstanden klinisk og funksjonelt vil våre offentlig godkjente terapeuter kunne gi deg svar på hvorfor du har vondt, og sette sammen et opplegg som sørger for smertelindring og optimal forbedring. Nederst i denne artikkelen viser vi også fram en treningsvideo, som vi har laget, med øvelser som kan hjelpe mot skulderbladssmerter.

TIPS: Kikk nederst i artikkelen for video med treningsprogram mot skulderbladssmerter.

 

I denne guiden vil du lære mer om:

  • 5 Årsaker til Vondt Under Skulderbladet
  • Behandling av Vondt Under Skulderbladet
  • Øvelser og Trening mot Smerter Under Skulderbladet (inkludert VIDEO)

5 Årsaker til Vondt Under Skulderbladet

Noen av de vanligste årsakene til smerter under skulderbladene finner vi i muskler og ledd. Det er særlig musklene musculus rhomboideus, trapezius, serratus anterior og intercostalis thoracis som gjerne gir smerter i denne regionen. Dette oppstår gjerne i kombinasjon med redusert bevegelighet i brystryggen (hypomobilitet) og ribbeinsfestene i midtre og øvre del av brystryggen.

 

1. Hjemmekontor

Vi kaster oss rett ut i en årsak mange kan kjenne seg igjen i disse tider. Forlenget stillesitting i dysergonomiske stillinger kan legge trykk på anatomiske deler av ryggen – som gradvis kan føre til strukturelle forandringe (skadevev) i bløtvevet ditt. Klassiske eksempler på feilbelastning ved hjemmekontor inkluderer gjerne en avkrummet rygg og foroverstrukket nakke.

 

Det å sitte i slike stillinger time etter time, dag etter dag, vil gradvis føre til irritasjon og smertesensitivitet i øvre rygg, skulderblader og nakkeregionen. Skulderbladsområdene er jo blant annet de som er mest utsatt ved slike feilstillinger (se illustrasjonen nedenfor). Det er nettopp derfor det er så viktig med god holdning, mindre skadevev i bløtvevet og bevegelighet i leddene.

 

2. Dårlig Løfteteknikk

Det å løfte med dårlig teknikk kan føre til feilbelastning i øvre rygg og skuldrene dine. Dette gjelder særlig løft over hodet, men også når du først løfter opp noe fra bakken. Hvis det du løfter er for tungt, eller at du løfter gjenstanden for langt fra kroppen, så vil dette legget betydelig belastning mot øvre rygg og skuldrene dine.

 

Å løfte ting, over hodet, som er over din belastningsevne kan føre til skader eller rifter på muskler og sener – f.eks. senebetennelse eller seneskade. Disse skadde strukturene kan deretter referere smerter ned mot skulderbladene. Mange av våre pasienter med smerter på innsiden av skulderbladene har god effekt av en kombinasjon av leddmobilisering, tilpassede strikkøvelser og idrettsakupunktur.

 

3. Prolaps i Nakken

Et skiveprolaps i nakken kan bidra til å referere smerter ned mot skulderbladet. Dette skyldes at visse nerverøtter, nivåene C6, C7 og C8, styrer såkalte dermatomer i denne anatomiske regionen. Dermatomer er områder i huden hvorav de nevnte nervene kontrollerer hva du føler og kjenner. Nettopp derfor kan en avklemming av en nerve i nakken, for eksempel C7, gi sensoriske endringer og smerter ned mot skulderbladet (1). En forskningsstudie viste følgende smertemønster ved de ulike nerveavklemmingene:

 

C5: Smerter på oversiden av skulderbladet.

C6: Smerter som går fra oversiden av skulderbladet og videre ut mot ytterside av skulderen.

C7: Smerter på innsiden av skulderbladet.

C8: Smerter både på innsiden av skulderbladet, men også lokalt oppå skulderbladet i tillegg.

 

Alle deltakerne i studien med påvist nerveavklemming rapporterte om både dype smerter og mer overfladiske smerter. Nakkeprolaps kan behandles. Den kliniske undersøkelsen vil først finne ut av hvilke nerverøtter som er involvert, og deretter kartlegge hva som er årsaken til nerveirritasjonen eller nerveavklemmingen. Ved å legge til rette for tilheling i form av bedret funksjon i ledd og muskler, samt bruk av biostimulerende laserterapi, vil skiveskaden kunne trekke seg tilbake (regrediere). Vi har særegent god kompetanse innen utredning og behandling av skiveskader her ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi.

 

4. Ribbeinslåsning

Ribbeina fester inn mot brystplaten foran og mot ryggraden i bakkant. Dersom det oppstår feilfunksjon og redusert bevegelighet i ribbeinsfestene vil dette kunne gi smerter på innsiden av skulderbladet i henhold til hvor det aktuelle ribbeinet er lokalisert. Smertene vil også kunne være verre ved innpust eller vridning av overkroppen.

 

Tilstanden blir ofte kalt ribbeinslåsning. Diagnosen innebærer gjerne en kombinasjon av feilfunksjon i brystryggsvirvlene, ribbeinsfestene og ribbeinsmuskulaturen (intercostalis). Behandlingen består gjerne av tilpasset leddmobilisering, muskulært arbeid og eventuelt også laserterapi.

 

5. Overbelastning

Yrker som bruker armer og skuldre mye vil ha en økt risiko for å pådra seg repetitiv overbruksproblematikk. Dette gjelder særlig håndverkere, slik som malere, rørleggere og tømrere, men kan også ramme mosjonister og idrettsutøvere. Å male et tak, hjelpe en venn med et flyttelass eller å delta i idrett kan gi mer belastning i øvre rygg og skuldrene enn det de er vant til.

Overbelastning kan føre til muskelstrekk, muskelskader eller senebetennelser. Disse kan igjen føre til smerter som går fra øvre del av ryggen og inn under skulderbladene.

 

Behandling av Skulderbladssmerter

Våre dyktige klinikere hjelper deg med utredning av smerter og feilfunksjon. Ved valg av behandlingsmetoder tar vi utgangspunkt i funn på de kliniske undersøkelse utført ved førstegangskonsultasjonen. Du kan lese mer om våre behandlere og behandlingsmetoder ved å klikke på lenkene. Når vi behandler smerter i og rundt skulderbladene benytter vi gjerne en kombinasjon av følgende:

  • Idrettsakupunktur
  • Leddmobilisering
  • Muskulære Teknikker og Massasje
  • Laserterapi
  • Trykkbølgebehandling

 

Øvelser og Trening mot Skulderbladssmerter

I denne treningsvideoen viser vi fram øvelser som kan hjelpe deg med å styrke skulderbladene dine. Vi har valgt et program som benytter treningsstrikker, da disse vil være med på å sørge for at den muskulære belastningen blir optimalt ved opptrening. Vår egen kiropraktor Alexander Andorff – som vist i videoen – er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, og har en særegen faglig interesse innen utredning og behandling av skulderproblematikk.

VIDEO: Styrkeøvelser for Skuldrene med Treningsstrikk

Bli med i familien og abonner gratis på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

 

Har du noen spørsmål? Eller vil du bestille en time hos oss?

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du står selvfølgelig også fritt til å ringe oss innenfor klinikkens åpningstider. Vi gleder oss til å hjelpe deg på veien tilbake til en smertefri hverdag.

 

Trykk her eller på bildet nedenfor for å gå til Lambertseter Kiropraktorsenter & Fysioterapi sin online timebestilling.

(klikk på bildet ovenfor for å se ledige timer)

Telefon: 62 80 90 30

Epost: Lambertseterkiropraktorsenter@outlook.com

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi

 

Kilder og Forskning:
  1. Mizutamari et al, 2010. Corresponding scapular pain with the nerve root involved in cervical radiculopathy. J Orthop Surg (Hong Kong) . 2010 Dec;18(3):356-60. doi: 10.1177/230949901001800320.
0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *