Alt du bør Vite om Akillesbetennelse [Stor Guide]

Alt du bør Vite om Akillesbetennelse [Stor Guide]

Akillessenen fester leggmusklene dine til baksiden av hælbenet. Denne senen er essensiell når du hopper, løper, går eller står på tærne. En senebetennelse i akilles (akillestendinitt) kan gjøre selv hverdagslige ting både smertefulle og vanskelige. Smertene kjennes gjerne på baksiden av leggen, i senefestet og hælen. Heldigvis finnes det hjelp å få.

 

Vi ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi har laget denne guiden for at du skal bli bedre kjent med akillesbetennelse. Tilstanden er også kjent som akillestendinitt, hvor tendinitt indikerer betennelse i en sene – altså senebetennelse i akilles. I denne store guiden vil du lære alt du trenger å vite om senebetennelse i akilles – inkludert hvordan det behandles, samt se et treningsprogram med øvelser.

 

Ofte består akillesbetennelse av to deler – en skade og en betennelsereaksjon. Akillesskade blir ofte beskrevet som akillestendinose. Her ser du altså at det ikke er en -itt ending som ved betennelse, men sannheten er altså at disse to tilstandene, tendinose og tendinitt, overlapper med hverandre.

 

TIPS: Se nederst i artikkelen for video med treningsprogram mot akillessmerter.

 

I denne guiden vil du lære mer om:

  • Akillessenens Anatomi og Funksjon
  • Årsaker til Senebetennelse i Akilles

+ Skadevevsoppbygning og Repetitive Mikroskader

+ Risikofaktorer

  • To Typer av Akillesbetennelse

+ Akillestendinitt i Nedre Senefestet mot Hælen
+ Akillestendinitt i Midtre del

  • Symptomer ved Skade og Betennelse i Akillessenen
  • Diagnose: Hvordan Stiller man Diagnosen Akillestendinitt?

+ Fysikalsk Undersøkelse

+ Bildediagnostiske Undersøkelser

  • Behandling av Senebetennelse i Akilles

+ Trykkbølgebehandling: Gullstandard for Seneskade (tendinose) og Senebetennelse (tendinitt) i Akilles

  • Øvelser og Trening mot Akillesbetennelse (inkludert VIDEO)

Akillessenens Anatomi og Funksjon

For å forstå skader og betennelser i akillessenen må vi lære oss hvordan akilles ser ut og hvordan den fungerer. Akillessenen er en tykk sene som befinner seg bak på leggen, og som fester ned på baksiden av hælen. Den fester leggmusklene, gastrocnemius og soleus, inn i festepunktet på hælbeinet (calcaneus). Akillessenen er den sterkeste senen vi har i kroppen – noe som innebærer at den også har en lang rekke med viktige funksjoner. Det er denne som gjør at du kan gå, løpe og hoppe.

 

– Bærebjelken

Tenk på det litt som en bærebjelke for resten av kroppen din. Det er en struktur du ikke ønsker skade eller feilfunksjon i. Nettopp derfor er det så viktig å ta tak i problemet når smerter og symptomer oppstår. Tidlig intervensjon kan spare deg for mye trøbbel senere. Tiltak som fremmer sirkulasjon, bryter ned skadevev og gir økt fleksibilitet er anbefalt. Vi går nærmere inn på dette senere i artikkelen.

 

Årsaker til Akillesbetennelse

(Fig 1: Skadevev og Arrvev. Kilde: Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter)

Så hvorfor oppstår det skade og betennelsereaksjoner i akillessenen? Den forenklede forklaringen er at overbelastningen overgår belastningsevnen. På denne måten oppstår det mikroskader i senevevet, som gradvis blir forverret og fører med seg redusert funksjonalitet. Dette kan skje akutt ved intens trening, for eksempel spurtintervaller eller hopping, eller så kan det bygge seg opp over lengre tid. Vi deler gjerne inn senevev i tre graderinger (som vist ovenfor i fig 1):

  • Friskt Vev
  • Skadevev
  • Arrvev

 

– Skader kan Starte i det Små

Vi bruker et eksempel. La oss si at du er inne i en god treningsflyt, og at du jogger lengre og raskere enn noen gang. På en av øktene kjenner du plutselig en strekkaktig smerte på baksiden av nedre leggen og må stoppe opp litt. Neste dag er ubehaget i leggen nesten helt borte, så du bestemmer deg for å ta en løpeøkt til – og ender opp med de samme smertene. Merkelig tenker du. Ikke så merkelig tenker vi. Dette kan nemlig være små rifter eller skadereaksjoner i leggmuskulaturen ned mot festet i akilles.

 

I denne fasen er det altfor mange som ignorerer smertene og ubehaget. Istedenfor å hvile og oppsøke behandling, så fortsetter man med hyppige økter og overbelastning. I slike tilfeller kan det dannes mer og mer skadevev i akillessenen. Denne oppbygningen av skadevev er har dårligere belastningskapasitet og reduserte egenskaper i forhold til skadetilheling. Smertene vil også gjerne være tilstede på morgenen, slik at de første stegene man tar kjennes helt forferdelige ut, samt at leggen kjennes veldig stram ut. Vi ender da gjerne opp med:

  • Høyere Sjanse for Avrivninger
  • Mindre Blodsirkulasjon i Området
  • Redusert Skadetilhelingsevne
  • Økt Grad av Skadevev

 

Hvis man ikke tar dette på alvor så kan man til slutt ende opp med en delvis eller total avrivning i akillessenen – og det er absolutt ikke noe gøy.

 

Faktorer som kan øke Risikoen for Skade og Betennelse i Akilles

Enhver form for repetitiv belastning som overbelaster akillessenen din kan potensielt føre til seneskade og senebetennelse. Noen av de vanligste årsakene og faktorene som fører til slike skader er:

  • Dårlige og utslitte sko
  • Haglunds hæl (en forstørret kul bak på hælen)
  • Høyhælte sko (grunnet at man da legger vi belastning mot bakside legg)
  • Idretter slik som tennis, som krever plutselige stopp og vendinger
  • Manglende Oppvarming før Trening
  • Overbelastning av Leggmuskulaturen
  • Overvekt
  • Repetitiv Belastning Uten nok Restitusjon
  • Økt alder (akillessenen blir dessverre svakere med årene)

 

Det er gjerne en kombinasjon av flere ulike faktorer som ender opp med å bli skade eller senebetennelse i akillessenen. Men som du ser av ovenstående liste, så er det også flere egentiltak man kan gjøre for å dempe feilbelastningene. For eksempel å bytte ut de utslitte skoene, sørge for mer hvile mellom treningsøkter, og oppsøke behandling for stramme og vonde leggmuskler.

 

To Typer av Akillesbetennelse og Akillesskade

Vi deler gjerne inn akillesbetennelse og akillesskade i to hovedtyper:

  • Akillestendinitt i Nedre Senefestet mot Hælen (0-2 centimeter fra festet)
  • Akillestendinitt i Midtre del av Senen (2-6 centimeter fra hælfestet)

Som du ser definerer man en akillesskade primært sett utifra hvor selve skaden er lokalisert. Den sistnevnte varianten som rammer den midtre delen av akillessenen er vanligst blant yngre som driver med idrett. Igjen vil vi understreke at det er viktig å ta seneskader og senebetennelser på alvor, da manglende tiltak kan føre til mer permanente skader og avrivninger.

 

Symptomer ved Skade og Betennelse i Akilles

Hovedsymptomer:

  • Smerter i og Rundt Akillessenen
  • Stivhetsfølelse i Akilles
  • Verst på Morgenen
  • Vondt å ta på Området

De to mest karakteristiske symptomene ved akillestendinitt er altså smerter og stivhet. Med stivhet så menes også en føles av at ankelbevegelsen er seig og redusert. Denne reduserte funksjonen er ofte verst på morgenen når man tar de aller første stegene. Deretter blir det bedre fordi blodsirkulasjonen strømmer til og bryter opp betennelsesreaksjonene. Ved berøring av akillessenen er denne gjerne øm, og kan også tidvis oppleves varm og lett rødlig. Lettere hevelser kan også forekomme, samt en fortykkelse av selve akillessenen grunnet skadevev.

 

Andre Viktige symptomer:

  • Smertene er Verre Etter Trening og Løping
  • Smertene kan Oppleves som Bedre Underveis i Treningen

Dette er et veldig viktig budskap å få gjennom. Mange opplever nemlig at smertene blir bedre når de trener – og tenker da at, da er det jo bare å holde på videre. Men, det er ikke nødvendigvis det. Grunnen til at du opplever bedring underveis i treningen er at blodsirkulasjonen øker og at det allerede skadde senevevet blir mer elastisk og mobilt. Deretter når man stopper opp igjen trekker området seg sammen igjen, og avgir smertesignaler fra de skadde senefibrene.

 

Her er det derfor utrolig viktig å forstå at området trenger hjelp. Dette kan være en kombinasjon øvelser, egentiltak og behandling. Det er særlig trykkbølgebehandling som regnes som gullstandard i forhold til effektivitet mot seneskader i akilles (1, 2). I tillegg til dette kan også laserterapi og idrettsakupunktur brukes for å stimulere tilheling og ytterligere nedbryting av skadevevet i og rundt akillessenen.

 

Vedvarende akillesbetennelse skyldes at kroppen, på egenhånd, ikke klarer å tilhele området. Dette kan for eksempel skyldes for mye skadevev. Behandling, slik som trykkbølgebehandling, kan bryte ned skadet muskel- og senevev, samt stimulere tilheling av nytt, friskt vev.

 

Diagnostisering av Akillesbetennelse

Hovedundersøkelsen her vil bestå av:

  • Anamnese (Historietagning)
  • Bildediagnostisk Utredning (hvis medisinsk indisert)
  • Funksjonelle Tester
  • Nevrologiske Tester (hvis indisert)
  • Ortopediske Spesialtester (f.eks. Thompson test)

 

Våre moderne klinikere har høy kompetanse og lang erfaring med utredning og behandling av akillesskader. Underveis i førstegangskonsultasjonen vil terapeuten gå grundig til verks for å avdekke viktige symptomer og kliniske tegn. Dette inkluderer en klinisk og funksjonell undersøkelse for å evaluere skadeområdet. Deretter vil klinikeren behandle området med den eller de behandlingsmetodene som er mest effektivt i henhold til de gitte funnene. I tillegg til behandling vil det også instrueres i tilpassede hjemmeøvelser – inkludert uttøyning av leggmusklene.

 

Behandling av Seneskade og Senebetennelse i Akilles

Vedvarende akillesbetennelse skyldes senevev som ikke gror og som har gått inn i en ond sirkel. Behandlingen ved seneskader og senebetennelse i akilles har derfor tre hovedfunksjoner:

  1. Bryte Ned Skadevev
  2. Stimulere Kollagendannelse
  3. Øke Bløtvevets Egen Reparasjonsevne

 

Trykkbølgebehandling mot Akillesbetennelse

En av de toppmoderne behandlingene som har best virkning på tendinopatier er trykkbølgebehandling (1, 2). Behandlingen er regnet som gullstandard for mange ulike seneskader og senebetennelser. De 6 medisinske hovedeffektene er som følger (utdrag fra vår hovedartikkel om trykkbølgebehandling):

  1. Bryter ned Kalsiumdannelse i Skadde Sener og Muskler
  2. Danner ny blodsirkulasjon (angiogenese)
  3. Løser opp Muskelknuter og Triggerpunkter
  4. Reverserer Kroniske Betennelsestilstander
  5. Senker Konsentrasjonen av Substans P (nevrosender av smertesignaler) i bløtvevet
  6. Stimulerer Kollagendannelse

Vi har toppmodellen innen trykkbølgeapparat (Chattanooga RPW2) på klinikken vår, og våre terapeuter har høy kompetanse innen behandling av seneskader og senebetennelser. Det er viktig å huske på at det er stor forskjell på trykkbølgeapparater, så selv om noen sier at de tilbyr dette så er det viktig å finne ut av hvilket apparat de har. Både Storz Medical og Chattanooga er våre anbefalinger.

Andre Behandlingsmetoder vi Tilbyr

Trykkbølgebehandling er, naturlig nok, ikke den eneste formen for behandling som vi tilbyr. Våre terapeuter har også særegent høy kompetanse innen disse behandlingsteknikkene også:

Grunnlaget for et optimalt behandlingsoppsett dannes gjennom en grundig førstegangsundersøkelse. Vi jobber alltid med å være i den ytterste eliten innen utredning, rehabilitering og behandling av feilfunksjon innen muskler, sener, bindevev, nerver og ledd. Våre høye krav til faglig kompetanse og stadig utvikling setter standarden for å oppnå best mulige resultater.

 

Forebygging av Akillesskader

Oppbygning av skadevev fører til mindre fleksibilitet og elastisitet i leggmusklene og akilles. Det er denne manglende mobiliteten som igjen kan være en hovedårsak til senebetennelse og seneskade. Nettopp derfor er det så viktig med tiltak som gir bedre bevegelighet i bløtvevet. På denne måten øker vi kapasitetsevnen i senevevet og unngår skader. I de mer alvorlige tilfellene fraråder vi løping, og ber gjerne pasienten om å benytte seg av svømming, ellipsemaskin eller sykling i reparasjonsperioden.

 

Øvelser og Trening mot Akillesbetennelse

Her viser vi fram to treningsvideoer som kan være nyttige for deg med akillesbetennelse. I den første videoen viser vi øvelser som kan hjelpe deg med å stimulere økt blodsirkulasjon til nedre festet på akilles og leggene. I den andre videoen vil du se at vi har valgt et styrkeprogram for hoftene. Flere studier har nemlig vist at sterke hofter kan avlaste både knær, ankler og føtter, grunnet mer riktig belastning ved gange og løping.

 

Vår egen kiropraktor Alexander Andorff – som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor – har en særegen faglig interesse innen utredning og behandling av nerveavklemming, prolaps og isjias.

 

VIDEO: 5 Øvelser mot Smerter i Fotvristen

VIDEO: 10 Styrkeøvelser mot Vonde Hofter

Bli med i familien og abonner på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

 

Har du noen spørsmål? Eller vil du bestille en time hos oss?

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du står selvfølgelig også fritt til å ringe oss innenfor klinikkens åpningstider. Vi gleder oss til å hjelpe deg på veien tilbake til en smertefri hverdag.

 

Trykk her eller på bildet nedenfor for å gå til Lambertseter Kiropraktorsenter & Fysioterapi sin online timebestilling.

(klikk på bildet ovenfor for å se ledige timer)

Telefon: 62 80 90 30

Epost: Lambertseterkiropraktorsenter@outlook.com

 

Med de beste ønsker om god helse videre,

Det tverrfaglige teamet på Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi

 

Kilder og Forskning:

1. Furia et al, 2006. High-energy extracorporeal shock wave therapy as a treatment for insertional Achilles tendinopathy. Am J Sports Med . 2006 May;34(5):733-40. doi: 10.1177/0363546505281810.

2. Perlick et al, 2002. Extracorporal shock wave treatment of the achilles tendinitis: Experimental and preliminary clinical results. Z Orthop Ihre Grenzgeb . May-Jun 2002;140(3):275-80. doi: 10.1055/s-2002-32475.

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *