Fibromyalgi og Lavtrykk

Mange med fibromyalgi og andre former av revmatisme melder om forverring i sine symptomer ved barometrisk lavtrykk. Men hvorfor er det slik at fibromyalgi forverres av lavtrykk?

Ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi (lenken åpner Facebook-siden vår i nytt vindu – gi oss en gjerne en like og tilbakemelding hvis du ønsker flere slike artikler som dette) ser vi mange pasienter som er rammet av fibromyalgi og kroniske smertetilstander. Vi ved Vondtklinikkene (klikk her for å se en oversikt over våre avdelinger – lenken åpner i nytt vindu) jobber aktivt for en bedre allmenn forståelse og en forbedret hverdag for en pasientgruppe vi føler at ikke blir hørt.

– Forskning: Fibromyalgismerter og Barometrisk Lavtrykk har en Sammenheng

En større norsk forskningsstudie fra 2019 konkluderte med at barometrisk lavtrykk var assosiert med forverrede smerter og stressnivåer i majoriteten av pasientene i studien (1). De viste videre til sammenhengen mellom de økte stressnivåene i kroppen man så ved lavtrykk og verre smerter. Dette ble videre støttet av en studie fra mai 2021 publisert i det revmatologiske forskningstidsskriftet BMC Rheumatology – her viste de også til at livskvaliteten gjerne ble rapportert som dårligere blant de som var sensitive ovenfor forandringer i vær og barometrisk lufttrykk (2).

Sistnevnte studie inneholdt 64 fibromyalgipasienter – hvorav 37 oppga at de følte forverring ved forandringer i været og lufttrykket, og 27 stykker som sa at de ikke følte så mye forandringer. Det man så videre var at den rapporterte livskvaliteten var lavere blant de som var sensitive ovenfor slike forandringer (fig. 1):

Fig. 1: Her ser du den innrapporterte livskvaliteten for de to pasientgruppene – de med og de uten værsensitivitet.

Bløtvevsrevmatisme og Værsensitivitet

Som forskningsstudien ovenfor viser til ser vi at værsensitivitet i aller høyeste grad er et problem for mange med bløtvevsrevmatisme. I diagrammet ovenfor (fig.1) ser vi at det er en betydelig forskjell i rapportert livskvalitet blant de to gruppene. Første gruppe, med sensitivitet ovenfor værforandringer, rapporterer denne til å være på 0.48 på EQ-5D-3L rapporteringskjemaet. Altså betydelig lavere enn fibromyalgipasientene som ikke følte de var spesielt påvirket av vær, vind og barometrisk lufttrykk.

Dette er svært interessante forskningsfunn og viser at det ligger godt potensial for forbedring i livskvalitet og smerter blant værsensitive fibromyalgipasienter. Men da må man først finne ut av hvorfor det oppstår – og det tar oss videre inn på neste tema. Hvorfor melder så mange revmatikere om bedring ved stabilt, tørt og solfylt vær?

TIPS: På slutten av guiden viser vi deg et gratis treningsprogram med en treningsvideo med tilpassede øvelser for deg med bløtvevsrevmatisme.

Revmatisme og Stabilt Solfylt Vær Versus Ustabilt Vær

Tidligere studier har vist til at mange revmatikere melder om bedring dersom været er mer stabilt – og solfylt. Her ser vi litt nærmere på denne sammenhengen.

En større forskningsstudie fra 2015, publisert i det anerkjente forskningstidsskriftet Rheumatology International, så på en rekke værfaktorer og sammenlignet dette opp mot revmatiske symptomer og smerter (3). I studien med 133 revmatiske deltagere (revmatisk artritt) så de på flere faktorer i en gitt tidsperiode – inkludert maks temperatur, laveste temperatur, barometrisk lufttrykk, nedbørsmengde, antall solskinnstimer, luftfuktighet og vindstyrke. Dette ble så sammenlignet opp mot kliniske undersøkelser bestående av leddsensitivitet, leddhevelser, rapportert smerte (VAS), blodprøver (inkludert måling av senkning og C-reaktivt protein) og DAS-28 skjemaet (disease activity score). En av de beste forskningsstudiene vi har sett innenfor tematikken fibromyalgi og lavtrykk.

– Flere Interessante Funn i Studien

Studien ga mange interessante konklusjoner og funn. Flere av de kommer kanskje ikke spesielt overraskende på mange av dere som leser dette – kanskje har du opplevd det selv? Forskningsstudien viste nemlig følgende:

• Et økt antall solskinnstimer ga en klinisk signifikant forbedring i funksjon (på DAS-28 skjemaet).
  • Høyere luftfuktighet viste en klinisk signifikant forverring i funksjon.
  • Mer stabilt vær, i form av tørrere og mer «høytrykksvær» ga mindre symptomer.
  • Studien konkluderte med at særlig antall solskinnstimer og luftfuktigheten spilte mest inn på rapportert funksjon og smerter.

Hvilke Konklusjoner kan vi Trekke fra Dette?

Det som er særlig interessant med de ovenstående funnene er at de positive faktorene, slik som økt antall solskinnstimer og bedre vær, generelt sett er assosiert med høytrykk. Og hva finner vi i andre skalaen? Barometrisk lavtrykk. Og vi vet jo at overgang til lavtrykk gjerne fører med seg følgende negative konsekvenser:

• Økte nedbørsmengder

• Høyere luftfuktighet

• Skiftende vær (ustabile værforandringer)

• Økning i vindstyrke og «ruskevær»

• Færre solskinnstimer

Vi kan altså slå fast at det er flere forskningsstudier som peker på en klar sammenheng mellom bløtvevsrevmatisme, revmatisme og lavtrykk. Det er derfor ikke så rart at flere oppsøker fysikalsk behandling i perioder med lavtrykk og ruskevær. Vi setter veldig stor pris på om du ønsker å dele dine opplevelser angående fibromyalgi og lavtrykk i kommentarfeltet nedenfor (bruk bare fornavn).

Moderne Behandling av Fibromyalgismerter

• Individualisert tilnærming er essensielt
  • Helhetlig behandlingstilnærming gir best resultater
  • Lav-dose laserterapi i kombinasjon med tilpasset fysikalsk behandling har dokumentert effekt (4)

Ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi anerkjenner vi at alle har forskjellige behov. Derfor er det så viktig å ha flere verktøy i verktøykassen når man utreder og behandler pasienter som er rammet av fibromyalgi og kroniske smerter. Hos oss vil du alltid bli godt ivaretatt hos offentlig autoriserte og profesjonelle terapeuter. En større oversiktsstudie (Yeh et al, 2019), den høyest rangerte formen av forskningsstudier, fra 2019 konkluderte med at lav-dose laserterapi (klasse 3B) kan ha en positiv virkning for fibromyalgipasienter. Andre responderer gjerne godt på nålebehandling i kombinasjon med tilpasset mobilisering og massasjeteknikker.

Studien kunne vise til færre tenderpoints (ømme punkter assosiert med fibromyalgi), mindre stivhet, redusert fatigue (utmattelse) og mindre forekomst av angst. Vi gjør oppmerksom på at lav-dose laserterapi er tilnærmet uten bivirkninger, men at i henhold til norsk lov (Lovdata – Forskrift om Strålevern) skal denne typen laser kun brukes av offentlig autoriserte leger, fysioterapeuter/MT eller kiropraktorer (paragraf 47, punkt i). Hvis du får dette tilbudt av annen behandlertype enn de nevnt her bør du gjøre dem oppmerksomme på at de bryter loven. Du kan lese mer om lav-dose laserterapi utført ved våre klinikker her.

Egentiltak og Øvelser ved Revmatiske Smerter

• Tips til Egentiltak

• Video med Tilpassede Treningsøvelser

Mange med revmatisme plages med smerter i bekkenleddene – noen av dem også med sakroilitt (bekkenleddbetennelse). I disse tilfellene er det ekstra viktig med riktig sovestilling, og de anledningene anbefaler vi gjerne en bekkenpute for når man sover (se et eksempel ved å klikke her – lenken åpner i et nytt vindu). Slik som denne vist i illustrasjonen nedenfor. Bekkenputen kan gi en mer riktig ergonomisk stilling for bekkenet, hoftene og knærne når man ligger ned.

Som moderne og evidensbaserte klinikere vet vi at det ikke alltid er like lett å trene når man har fibromyalgi – særlig ikke hvis man opplever «flare ups». Dòg kan det være nyttig å kjenne til øvelser som kan hjelpe deg med å holde i gang nakke, skuldre og ryggen når man har bedre dager. Her viser vår egen kiropraktor Alexander Andorff, som er både allmennkiropraktor og idrettskiropraktor, fram noen treningsøvelser som kan hjelpe deg.

VIDEO: 6 Tilpassede Styrkeøvelser for de med Fibromyalgi (Bløtvevsrevmatisme)

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du kan også gjerne ringe oss innenfor klinikkens åpningstider. Våre dyktige behandlere ser fram imot til å høre fra deg.

Ikke la smertene definere hvem du er. La oss heller hjelpe deg med å finne tilbake gleden ved bevegelse igjen.

Fibromyalgi og Lavtrykk – Kilder og Forskning:
  1. Pubmed: Fagerlund et al, 2019. Blame it on the weather? The association between pain in fibromyalgia, relative humidity, temperature and barometric pressure. PLoS One . 2019 May 10;14(5):e0216902.
  2. Hayashi et al, 2021. Weather sensitivity associated with quality of life in patients with fibromyalgia. 2021 May 10;5(1):14.
  3. Savage et al, 2015. Does rheumatoid arthritis disease activity correlate with weather conditions? Rheumatol Int . 2015 May;35(5):887-90.
  4. Yeh et al, 2019. Low-Level Laser Therapy for Fibromyalgia: A Systematic Review and Meta-Analysis. Pain Physician . 2019 May;22(3):241-254. [Systematisk Oversiktsstudie / Meta-analyse]
  1. Solveig says:

Jeg reagerer veldig på fuktig vær også når det er varmt og fuktig. Vindvær også. Har det best når det er jevne og tørre perioder også om vinteren.

2. Helene says:

Og denne våren og sommeren så langt har vært en sann plage. Våkner hver natt med brennende følelse i begge bena og stivhet i armene. Aldri vært så voldsomt noen gang. Men så er luftfuktigheten høy, ca 58%, bor ca 500 meter fra sjøen, kan det også ha noe med forverringen av smertene jeg har nå?

3. Heidi says:

Jeg blir helt slått ut og blir nesten apatisk når det er ujevnt vær/dårlig vær/lavtrykk. Glemmer, klarer ikke følge ordentlig med, er mye trøtt og sliten hele tiden, sover mye, føler meg aldri uthvilt, og får pulserende smerter i kroppen. Fuktighet gjør meg hverken bedre eller værre. Stabilt vær/temp er det beste for meg, uavhengig av årstid.

4. Wenke says:

Har i over 35 år vært plaget med hodepine, vondt i kroppen og dårlig søvn, når barometeret synker. Har ved flere anledninger «meldt» regn, lyn og torden og folk har bare sett rart på meg, men det har som regel stemt, uten at det er meldt på værmeldingen. Det sliter noe veldig på kroppen og energien er omtrent på nullpunktet.
    I mitt neste liv skal jeg bli delfin ved en sydhavet, for varmt vann, det er en av de beste medisiner.🙂

5. Tonje says:

Værskifte, vind er helt ille. Hevelse i hele kroppen, betydelige smerter i knehasene, øvre armer, utmattelse, trøtt, energiløsninger. Ekstremt når det skifter hele tiden. Stabilt rolig vær gjør kroppen mer glad.
    Har kronisk smertesyndrom/ fibromyalgi

6. Kirsten says:

Merket for mange år siden at jeg reagerte på høyt og lavtrykk, fullmåne. Smerter i bekken, håndledd, overarm, kvalme, glemsk, brennende ben og fatigue. Styrketrening hjelper og turer i skog og mark.