Muskelknuter i Kjeven (Kjevemyalgi)

Er du plaget med spenninger og muskelknuter i kjeven? Her ser vi nærmere på årsaker, symptomer, behandling og øvelser mot muskelknuter i kjeven.

Føler du ofte på at kjevepartiet er vondt og ømt? Kanskje har du merket deg at kjeveleddet, lokalisert foran øret, er smertefullt hvis du trykker på det? En slik smertesensitivisering indikerer vanligvis en underliggende feilfunksjon i kjevens muskler og ledd. I vårt moderne samfunn er det ikke uvanlig med et høyt stressnivå – som kan sette seg i både kjeven og nakken. Men la oss se nærmere på hva en muskelknute, også kalt triggerpunkt eller myalgi, egentlig er.

Hva er en Muskelknute?

(Figur 1: Ultralydbilde av en muskelknute)

Muskelsmerter oppstår grunnet irritasjon eller påvirkning av nociceptorer (smertereseptorer) i muskulaturen. Den vanligste formen for muskelsmerter kalles for myofascielt smertesyndrom – og består av det som heter muskelknuter eller triggerpunkter. I bildet ovenfor, figur 1, kan du se hvordan en slik muskelknute kan se ut på ultralyd. Området er mørkere og med mindre signaler – som viser til at det foreligger mindre sirkulasjon og at muskelfibrene ligger tettere og mer trukket sammen. Som en knute.¹

– Muskelfibrenes naturlige struktur

(Figur 2: Ulike helsetilstander i bløtvev. Bilde: Eidsvoll Sundet Kiropraktorsenter)

Muskler er bygget opp av muskelfibre. Disse skal egentlig ligge pent og pyntelig på rekke og rad, men ved langvarig feilfunksjon, overbelastning eller lignende kan det danne seg skadevev – som kan føre til endringer i strukturen. Dette kan gi grunnlag for det vi kaller muskelknuter. Ved redusert funksjonalitet i bløtvev øker smertesensitiviteten, samt at den muskulære funksjonen går ned. Vi snakker da altså om muskelen sin evne til trekke seg sammen (konsentrisk bevegelse) og bli lenger (eksentrisk bevegelse).²

– Smertesirkel: Kan bli verre og verre

Problemet er at redusert funksjon og dannelse av skadevev også fører til dårligere tilhelingsevne. Altså evnen til å reparere sine egne muskelfibre. Nettopp dette er tilfellet i det som på engelsk kalles for TMD pain cycle – eller TMD smertesirkel på norsk. Hvis vi ser tilbake på figur 1, hvor vi så at området hadde redusert blodsirkulasjon, gir dette oss et mer klarere bilde på hvorfor muskelknuter ofte blir verre og verre uten tiltak og behandling.

Smertesirkelen består altså av følgende steg:

1. Fysisk, kjemisk, psykisk eller biomekanisk irritasjon
  2. Redusert blodsirkulasjon (opphopning av avfallsstoffer og redusert oksygeninnhold)
  3. Kjemiske forandringer i musklen (melkesyre gir grunnlag for muskelutmattelse)
  4. Som en reaksjon kan muskulaturen trekke seg sammen (spasme)
  5. Smerter (som sender signaler til hjernen om å slutte å bruke området)
  6. Smertesirkelen begynner fra steg 1 (dersom den ikke brytes)

Som du forstår av ovenstående smertesirkel er det essensielt at man bryter ut av denne runddansen. Fysikalsk behandling rettet mot muskler og ledd er et viktig verktøy for å oppnå denne bedringen. Våre klinikere benytter flere ulike typer av behandlingsmodaliteter for å oppnå best mulig effekt. Ved langvarig TMD syndrom kan det, i tillegg til muskulære teknikker og kjeveleddsmobilisering, også være aktuelt med laserterapi og/eller intramuskulær akupunktur.

Hvilke Muskelknuter kan Oppstå i Kjeven?

På bildet ovenfor ser vi en figur som viser oss kjevestrukturene og kjevemusklene. Kjevemusklene inkluderer:

1. Masseter (store tyggemuskelen)

2. Digastricus

3. Pterygoideus (mediale og laterale)

4. Stylohyoideus

5. Mylohyoideus

6. Hyoglossus

Av disse er det de tre første hvor det vanligvis oppstår hypertonisitet og muskulær feilfunksjon. Særlig musculus masseter er sterkt involvert i de aller fleste kjevesmerter. Dette er muskelen som biter tennene sammen – og som gir grunnlag for den følelsen av at man biter tennene sammen kjent fra tydelige kjevespenninger.

TIPS: Mot slutten av artikkelen kan du se en treningsvideo med øvelser vi anbefaler mot kjevespenninger og kjevesmerter.

– Vondtklinikkene: Vi kan hjelpe deg med kjevesmerter og kjeveplager

Kiropraktor Ole-Magnus Westengen

Våre offentlig autoriserte klinikere ved Vondtklinikkene avdeling Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi her i Oslo har en særegen faglig interesse og kompetanse innen utredning, behandling og rehabilitering av kjevesmerter og kjeveplager. Vi jobber målbevisst for å hjelpe deg med å finne årsaken til smertene og symptomene dine – og deretter hjelpe deg med å lindre dem og bli kvitt dem på best mulig måte.

I neste del av artikkelen vil du kunne lære mer om:

1. Behandling for Muskelknuter i Kjeven (Triggerpunktterapi med mer)
  2. Egentiltak og Øvelser mot Muskelknuter i Kjeven

1. Behandling for Muskelknuter i Kjeven

• Viktig å kartlegge funksjon i både kjevemuskler og kjeveledd
  • Essensielt å bryte ‘smertesirkelen’
  • Muskulært arbeid løser opp i spenninger og stimulerer sirkulasjon
  • Kjeveleddsmobilisering og kjeveleddstraksjon kan være viktige supplementer
  • Intramuskulær akupunktur (tørrnåling) og/eller laserterapi kan være nyttige behandlingsverktøy
  • Viktig å huske på at redusert nakkefunksjon kan bidra til kjeveplager

For oss er det viktig med en individualisert og helhetlig tilnærming i behandlingen. Ved en førstegangskonsultasjon vil våre klinikere først kartlegge hvordan musklene og leddspaltene i kjeven har det. Denne funksjonelle og kliniske undersøkelsen legger til rette for hvordan klinikeren velger å legge opp behandlingsoppsettet videre, samt valg av behandlingsteknikker.

Triggerpunktterapi og Muskelknutebehandling

Nakkesvimmelhet

Behandlingen ønsker å løse opp i muskelspenninger, stimulere en bedret sirkulasjon og bryte deg ut av smertemønsteret som du er fanget i. For å oppnå dette er det vanlig at klinikeren bruker en teknikk som kalles for triggerpunktterapi, samt tilpasset mobilisering av kjeveleddet. Hovedfokuset til behandlingen er altså å tilføre sirkulasjon og næringsstoffer til det smertesensitive og dysfunksjonelle området. Som nevnt tidligere er det den muskulære sammentrekningen som danner muskelknuten – en tilstand som deretter begrenser sin egen blodsirkulasjon og evne til å lege seg selv. Triggerpunktterapi kan også inkludere bruk av intramuskulær akupunktur og laserterapi.

– Innen Eliten på Utredning og Behandling av Kjevesmerter og Kjeveplager

Ved vår moderne klinikk Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi i Oslo har vi spesialisert oss på en helhetlig tilnærming mot kjevesmerter. Hos oss er vi opptatt av en grundig utredning og spesialtilpasset behandling i henhold til den funksjonelle undersøkelsen. Du skal altid kunne kjenne deg trygg på at medarbeidere ved Vondtklinikkene og våre avdelinger alltid har høyest mulig fagkompetanse innen kjeveproblematikk.

Våre offentlige autoriserte klinikere (les mer om våre behandlere her) med videre utdanning og stadig faglige oppdateringer jobber alltid aktivt med å være i eliten når det kommer til utredning og behandling av kjeveplager. Vi har også sykemeldingsrett og henvisningsrett til bildediagnostikk, inkludert røngten, CT og MR undersøkelser, dersom dette skulle være medisinsk indisert.

2. Egentiltak og Øvelser mot Muskelknuter i Kjeven

• Tips til egentiltak mot muskelknuter i kjeven

• Video med treningsøvelser for å redusere spenninger

Det er godt dokumentert at stress kan påvirke musklene våre negativt – og da særlig kjeven og nakken. Vi velger derfor å gi to gode råd til egentiltak som kan hjelpe deg på daglig basis. Nemlig en nakkehammock og en akupressurmatte med akupressurpute (lenkene åpner i nytt vindu). Studier har vist at å bruke nakkestrekkere, slik som nakkehammocken, kan gi lindring av nakkesmerter ved så lite som 5-10 minutter daglig bruk. Grunnlaget for at vi anbefaler nakkehammocken er den dokumenterte sammenhengen mellom nakke og kjevefunksjon.

Tips 1: Akupressurmatte med nakkepute (lenken åpner i nytt vindu)

Trykk på bildet eller lenken ovenfor for å lese mer om hvordan en akupressurmatte fungerer. Vi anbefaler 10-20 minutters daglig bruk.

Tips 2: Nakkehammock (lenken åpner i nytt vindu)

På bildet ovenfor kan du se hvordan nakken kan få en lindrende stilling ved bruk av nakkehammocken. Du kan lese mer om produktet her eller via lenken ovenfor.

Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi: Grundig Utredning, Moderne Behandling med Evidensbasert Rehabiliteringstrening

Ved Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi i Oslo, samt våre andre avdelinger ved Vondtklinikkene (klinikkoversikt åpner i nytt leservindu), er vi opptatt av å oppnå langvarige forbedringer. Derfor er det så viktig med smart trening – altså riktige og tilpassede øvelser for deg og din problematikk. Her, i videoen nedenfor, viser vår egen kiropraktor Alexander Andorff fram et treningsprogram som tar sikte på å bidra til bedret funksjon i nakken og skuldrene – med den hensikt å avlaste kjevefunksjonen. Disse er som nevnt tidligere tett knyttet opp mot hverandre. Du trenger ikke noe treningsutstyr for å gjøre treningsprogrammet vi viser fram i videoen nedenfor.

VIDEO: 8 Hjemmeøvelser for Nakke og Skuldre

Bli med i familien vår og abonner gratis på vår Youtube-kanal (klikk her – lenken åpner i nytt vindu).

På kanalen vår finner du en rekke gratis helseressurser og treningsprogrammer tilpasset for dine smertediagnoser.

Kontakt oss gjerne via en av våre kontaktmuligheter, kontaktskjema eller på vår Facebook-side hvis du har noen spørsmål. For timebestilling har vi døgnåpen online timebestilling – slik at du kan finne konsultasjonstiden som passer best for seg selv. Du kan også gjerne ringe oss innenfor klinikkens åpningstider. Våre dyktige behandlere ser fram imot til å hjelpe deg. Hvis du ikke bor i Oslo kan du se en oversikt over våre andre tilhørende klinikker her (Vondtklinikkene – Tverrfaglig Helse).

«- Å ha kjevesmerter over tid kan være mye å bite over. La oss hjelpe deg tilbake til en hverdag som ikke preges av vonde kjevemuskler og redusert kjevefunksjon!«

1. Cojocaru et al, 2015. Trigger points–ultrasound and thermal findings. J Med Life . 2015 Jul-Sep;8(3):315-8.
  2. Alvarez et al, 2002. Trigger points: diagnosis and management. Am Fam Physician . 2002 Feb 15;65(4):653-60.