Benjamin Tomter Aavik

Moderne Kiropraktor (Offentlig autorisert, MNKF)

Kontaktinformasjon: Kiropraktor / 62 80 90 30 / TIMEBESTILLING / lambertseterkiropraktorsenter@outlook.com

Kort fortalt

– Mastergrad (M.Sc. Kiropraktikk m/ Utmerkelse) ved anerkjente AECC University, i Bournemouth, England.

– Medlem av Norsk Kiropraktorforening (MNKF)

– Offentlig autorisert kiropraktor

– Sertifisert innen Idrettsmedisinsk Grunnkurs 1 og 2 (NIMI)

– Jobber aktivt med fotballspillere, løpere og håndballspillere.

– Faglig dyktig og tilbyr moderne, evidensbasert utredning og behandling.

– Benjamin bruker moderne behandlingsmetoder og apparater. Han bruker blant annet kiroprakisk leddmobilisering, nålebehandling, muskulære teknikker, traksjon, trykkbølgeapparat og muskuloskeletal laserterapi.

Moderne idrettskiropraktor med bred faglig kompetanse

Benjamin er en evidensbasert kiropraktor som utreder og behandler alle typer av smerter og feilfunksjon i muskler, sener, nerver og ledd. Han jobber aktivt innen både allmennkiropraktikk og idrettskiropraktikk – med et bredt faglig kompetansespekter. Ikke minst er han en skikkelig ålreit kar som det er lett å snakke med.

Som en moderne kliniker kombinerer Benjamin forskjellige behandlingsteknikker for å gi deg optimale resultater. Hans kollegaer beskriver ham som en smart, vennlig og gjennomprofesjonell terapeut. Noen av interesseområdene han er spesielt interessert i inkluderer:

• Nakkekink og gjentagende nakkesmerter
  • Akutte og kroniske korsryggssmerter
  • Kjevesmerter, temporomandibulær dysfunksjon og kjevehodepine
  • Hoftesmerter og Hofteartrose
  • Skulderplager
  • Prolaps (skiveprolaps i nakke og rygg)
  • Kroniske smerter
  • Seneskader og senebetennelser

Les mer om Benjamin sine interesseområder nedenfor.

«Hvis du stiller fagfeller og kollegaer spørsmål om Benjamin vil du bare få lovpris tilbake. For en kar! Empatisk, vennlig og utrolig dyktig kliniker. Hvis du trenger hjelp med plager og smerter i muskler, sener, nerver og ledd – så er Benjamin klinikeren for deg.»

Særskilte kompetanseområder:

Selv om Benjamin har noen spesialområder han er mer interessert i – så er det viktig å få fram at han også utreder og behandler alle muskel og skjelettlidelser. Formålet med denne artikkelen er rett og slett å vise fram hvordan hans fagkompetanse gjør at han ofte skiller seg ut fra mange andre behandlere.

• Nakkekink og gjentagende nakkesmerter

Svimmelhet

Nakkesmerter være seg av akutt opprinnelse eller mer som et kronisk innslag kan være veldig frustrerende. Det å ha dårlig bevegelighet og gjentagende smerter i nakken er et klart tegn på at det er på tide å gjøre noe med plagene. Benjamin anerkjenner at nakkeproblematikk ofte er sammensatte av flere faktorer – og er derfor grundig i utredningen av nakkemuskler, ledd og medvirkende områder (skuldre og brystrygg).

I behandlingen av nakkesmerter bruker han gjerne en kombinasjon av muskelteknikker og leddbehandling. Hans behandling av muskulaturen kan blant annet innebære muskelakupunktur, massasjeteknikker og laserterapi. Hvis brystryggen og skuldrene er preget av for lite bevegelighet er det også veldig viktig å få disse til å fungere normalt igjen, da disse har direkte innvirkning på nakken.

• Akutte og kroniske korsryggsmerter

ryggsmerter

Ikke la ryggen styre hverdagen. Benjamin er levende opptatt av å finne selve årsaken til at du plages med ryggsmerter. Det er godt dokumentert at det å ta tak i ryggproblemene i en tidlig fase kan gi gode resultater og forhindre ytterligere forverring. Han vil, i tillegg til å hjelpe deg med å bli venn med ryggen igjen, hjelpe deg med å forstå ryggen bedre.

Forskjellige typer av ryggsmerter som Benjamin behandler inkluderer:
  • Langvarige ryggsmerter
  • Låsninger i ryggens fasettledd
  • Lumbago (korsryggsmerter)
  • Bekkenplager (bekkenlåsning og bekkenløsning)
  • Isjias i korsryggen eller bekkenet
  • Kink i ryggen
  • Skiveprolaps i lumbal columna
  • Stiv rygg
  • Kjevesmerter og temporomandibulær dysfunksjon (TMD)

Kjevevondt

Benjamin er vår ekspert på kjevesmerter og temporomandibulær dysfunksjon (TMD syndrom). Plages du med knepping, knassing og ulyder i kjeven? Kanskje har du smerter når du gaper eller tygger? Mange er ikke klar over at kjevesmerter ofte skyldes en kombinasjon av feilfunksjon i kjeveleddet og anspente kjevemuskler. Fysikalsk behandling med lett kjeveleddsmobilisering, kjeveleddstraksjon og muskulær behandling har ofte meget god effekt.

Feilfunksjon i kjeven kan gi økt forekomst av smerter i øvre del av nakken, samt hodepine, da disse områdene er tett knyttet sammen – biomekanisk sett. Kjevehodepine er faktisk mye vanligere enn mange tror. Ta gjerne kontakt med oss hvis du plages med kjevespenninger og smerter i kjeven.

• Hoftesmerter og hofteartrose

Hoftene er sentrale for all bevegelse. Hvis du plages med hoftesmerter kan dette gå utover vanlig gange og hverdagsfunksjonen. Vedvarende dårlig funksjon i hoftene vil kunne føre til svekkelser i både hoftemuskulaturen og nærliggende sener. Over tid kan dette også medføre seneskader, senebetennelser og slimposebetennelser (bursitt).

Benjamin jobber regelmessig med et stort spekter av ulike hofteplager – fra hofteartrose til hoftetendinitt. Ved moderne behandling av hofteplager, for eksempel ved senebetennelse eller seneskade, så bruker vi gjerne trykkbølgeapparat eller laserterapi. Klassiske seneproblemer i hoftene inkluderer gluteal tendinitt og hoftetendinitt.

• Skulderplager

Setter skuldrene stopp for aktiviteter? Kanskje har det til og med gått så langt at du ikke når opp til øverste hylle på kjøkkenet lenger? Som idrettskiropraktor jobber Benjamin regelmessig med utøvere som er avhengig av god funksjon i skuldrene for å prestere optimalt. Ved å jobbe med å normalisere funksjon i skulderblader, brystrygg og skulderleddet – i tillegg til tilhørende muskler og sener – kan man være med på å bedre bevegeligheten igjen og fjerne årsaken til skuldersmertene.

Karakteristisk sett består gjerne skulderbehandling av både mobilisering og behandling av bløtvev (både muskler og sener). Ved mistanke om skader eller betennelser i sener og muskler kan trykkbølgebehandling være en god behandlingsmodalitet. Intramuskulær akupunktur eller triggerpunktbehandling i skuldermusklene er også gode tiltak for å redusere tensjonen på skuldrene.

• Nakkeprolaps

Dekompresjon og Traksjonsbehandling

Et nakkeprolaps oppstår gjerne grunnet langvarig feilfunksjon eller en plutselig overbelastning. Nakkeprolaps er ikke noe å spøke med, og det er viktig å påpeke at det gjerne trengs et relativt intenst behandlingsopplegg i kombinasjon med ergonomiske endringer og tilpassede øvelser for best mulige resultater. Benjamin kombinerer gjerne forskjellige behandlingsmetoder for best mulige resultater. Studier har vist at det å supplementere behandlingen med lav-dose laserterapi kan bidra til raskere tilheling og smertelindring (1).

Kartlegging av funksjon og nervetensjon er meget viktig når man behandler nakkeprolaps. Dette betyr at man blant annet finner ut hvor selve avklemmingen er lokalisert, og at man benytter nervemobiliseringsmetoder, samt andre fysikalske teknikker for å redusere kompresjonen av nerven.

Vi tar dine nervesmerter på det høyeste alvor – og du skal føle deg trygg og ivaretatt hos oss. Med moderne behandlingsopplegg tilpasset hver enkelt pasient oppnår vi gjerne meget gode resultater ved behandlingen og opptreningen av nakkeprolaps. Dersom det er medisinsk indisert har våre offentlig autoriserte klinikere også henvisningsrett til bildediagnostisk utredning (inkludert MR bilder).

• Kroniske smerter og revmatisme

Veldig mange er kjent med vårt engasjement når det kommer til riktig hjelp for de som er rammet av revmatisme og kroniske smerter. Benjamin vil alltid gjøre sitt ytterste for å gi deg best mulig utredning og tilpasset behandling i henhold til din diagnose. Kontakt oss gjerne, og les vår store guide om bløtvevsrevmatisme, hvis du lurer på hvordan vi kan hjelpe deg med dine revmatiske smerter og revmatisme-diagnose. Vi har også avholdt og holder årlige foredrag for lokale revmatikerlag – inkludert Eidsvoll Revmatikerlag.

• Seneskader (tendinose) og senebetennelser (tendinitt)

Seneskader og senebetennelser kan ramme oss alle. Men ved feilaktige valg kan seneproblematikk bli mye mer alvorlig og langvarig enn det hadde trengt å bli. Benjamin har, blant annet gjennom sitt arbeid med idrettsutøvere, meget god kompetanse innen utredning og behandling av seneplager.

Vår klinikk innehar blant annet toppmoderne trykkbølgeapparat – som er den behandlingsformen som har best dokumentert virkning på seneproblemer. Dette kombineres med behandling av nærliggende muskler og ledd, samt et skreddersydd treningsprogram basert på de kliniske funnene.

Bestill Time hos Benjamin her

For å bestille time hos Benjamin kan du bruke vår døgnåpne online timebestilling (via knappen nedenfor) eller ringe oss i klinikkens åpningstider. Dersom du har noen spørsmål du ønsker å få besvart før du setter opp time kan du også sende oss en melding på Facebook-siden vår (lenken åpner i nytt vindu) eller via kontaktskjemaet vårt. Vi ser fram i mot til å høre fra deg.

Til Vondtklinikkene avd. Lambertseter Kiropraktorsenter og Fysioterapi er du hjertelig velkommen uten legehenvisning. Ved medisinsk indisert behov har våre klinikere henvisningsrett til bildediagnostikk og sykmeldingsrett.