Ole-Magnus Westengen

Kiropraktor Ole-Magnus Westengen

Kiropraktor (Offentlig autorisert, MNKF)

Kontaktinformasjon: Kiropraktor / 62 80 90 30 / TIMEBESTILLING / lambertseterkiropraktorsenter@outlook.com

Kort fortalt

– Mastergrad (M.Sc. Kiropraktikk m/ Utmerkelse) ved University of South Wales, Treforest, Storbritannia.

– Medlem av Norsk Kiropraktorforening (MNKF)

– Medlem av Norsk Otonevrologisk Forening (MNOF) – En underavdeling i regi av Legeforeningen

– Jobber aktivt med idrettsutøvere innen crossfit, styrkeløft, triatlon, svømming og syklister

– Jobber aktivt med pasienter med kroniske smertesyndrom og langvarige plager

– Mottar anbefalinger og henvisninger fra andre behandlere grunnet hans kompetanse

– Tilbyr moderne kiropraktikk, arrvevsbehandling, trykkbølgebehandling, krystallsykebehandling, bindevevsbehandling, laserterapi, muskulære teknikker, graston (IASTM), triggerpunktbehandling, sportsmassasje, intramuskulær akupunktur, samt treningsveiledning og opptrening.

Moderne kiropraktor med faglig stolthet

Ole-Magnus er en dyktig og moderne kiropraktor som jobber aktivt med muskler, bindevev, arrvev, sener og ledd. Han jobber jevnlig med å holde seg faglig oppdatert på det aller høyeste nivået innen utredning og behandling. Du kan alltid være sikker på at han vil gjøre sitt aller ytterste og yte 100% for deg som pasient.

Ole-Magnus jobber blant annet aktivt med langvarige og kroniske kasustikker. Veldig mange med revmatiske smerter og kroniske smertesyndrom, slik som fibromyalgi, oppsøker ham for å få en helhetlig og moderne tilnærming til sin problematikk. Han er særlig interessert i:

• Akutte og kroniske nakkesmerter
  • Akutte og kroniske ryggsmerter
  • Albue og håndleddsmerter (Inkludert karpaltunnelsyndrom)
  • Arrvevsbehandling
  • Hodepine og migrene
  • Isjias og nummenhet i beina
  • Kroniske smertesyndromer
  • Lumbago
  • Revmatiske diagnoser
  • Ryggprolaps og trange nerveforhold
  • Skulderproblematikk (inkludert seneskader og senebetennelser)
  • Svimmelhet og krystallsyken

«Ole-Magnus er en god venn og en utrolig dyktig kollega. Han har også videre utdanning innenfor utredning og behandling av komplekse smerter – samt arrvevsbehandling. Noe som gjør at han regelmessig mottar anbefalinger og henvisninger fra andre kollegaer og leger. Hos Ole-Magnus er du i trygge og gode hender!»

Særskilte kompetanseområder

Ole-Magnus utreder og behandler alle smerter og feilfunksjon i muskler, bindevev, sener og ledd.  Han er kjent for å være grundig og mottar altså anbefalinger i pasientkasuser der andre har gitt opp. La oss se nærmere på noen av Ole sine fagkompetanseområder.

• Akutte og kroniske nakkesmerter

God funksjon i nakken er viktig for en rekke hverdagsfunksjoner – og for å kunne nyte gleden av bevegelse uten smerter. Redusert funksjonalitet og stivhet i nakken blir verre dersom man ikke gjør noe med årsakene. Ole vil hjelpe deg med å få tilbake god bevegelighet i nakkens muskler og ledd – samtidig som at man aktivt tar tak i årsakene til at det er slik.

Et helhetlig behandlingsoppsett som adresserer bløtvev, nerver og ledd er optimalt. Her kan også behandling med intramuskulær akupunktur (tørrnåling) være aktuelt mot dype og langvarige muskelsmerter.

• Akutte og kroniske ryggsmerter

Ryggsmerter er et klart tegn på at ikke alt fungerer som det skal i ryggen din. Smerter i nedre del av ryggen kalles for lumbago. Ole-Magnus behandler ryggpasienter på daglig basis og er en mester i å finne underliggende årsaker. Ryggtraksjon, muskulære teknikker og leddmobilisering er effektive behandlingsteknikker ved slike plager.

• Albue og håndleddsmerter

Det finnes en rekke diagnoser som kan gi deg vondt i albuen og / eller håndleddet. Ole behandler, blant annet, seneskader, senebetennelser og nerveavklemming i disse områdene – inkludert tennisalbue og musearm i albuen, samt Dequervains tenosynovitt og karpaltunnelsyndrom.

• Skadevev og arrvevsbehandling

Skadevev er betegnelsen på skadet bløtvev eller senevev. Dette innebærer endringer i oppbygningen av vevet – som gjør at belastningskapasiteten, fleksibiliteten og den funksjonelle evnen er svekket. Over tid kan skadevevet bli gradvis verre og det kan danne seg arrvev. Ole innehar videre utdanning innenfor vurdering og behandling av skadet vev.

• Hodepine og migrene

Ikke la hodepine bli en gjenganger i hverdagen. Ole kan hjelpe deg med å finne årsakene bak hodepinen din, inkludert i om den kan stamme fra redusert funksjon i nakken (cervikogen hodepine) eller kjeven (kjevehodepine).

I tillegg til dette er det viktig å utelukke triggere som kan gi økt intensitet og frekvens av vondt i hodet. Gjør som mange andre og la Ole hjelpe deg med å oppnå en hverdag med betydelig mindre hodepine.

• Isjias og nummenhet i beina

Isjias smerter

Isjias innebærer irritasjon eller avklemming av isjiasnerven – vanligvis i setet eller nederst i ryggen. Basert på omfanget av irritasjonen kan man oppleve stikkende smerter, prikking eller nummenhet ned i beinet – og det kan gå helt ned i leggen eller foten.

Å avdekke hvor nerveavklemmingen sitter er essensielt for å løse opp i problemet. Ole-Magnus innehar også henvisningsrett til bildediagnostikk, inkludert MR undersøkelse, dersom dette vurderes medisinsk indisert. Deretter jobbes det målrettet for å redusere trykket mot nerven, samtidig som at man bedrer funksjonen i muskler og ledd.

• Kroniske smertesyndromer og fibromyalgi

Som nevnt tidligere mottar Ole-Magnus anbefalinger fra kollegaer og leger grunnet hans evne til å utrede og behandle kompliserte smertesyndromer. Han er også svært dyktig til å finne gode egentiltak og individualiserte tilpasninger til den enkelte.

• Revmatiske diagnoser

Leddgikt (revmatisk artritt) og andre revmatiske diagnoser gir grunnlag for kroniske smerter og stivhet. Tilpasset behandling som bedrer funksjon og gir symptomlindring er svært viktig for denne pasientgruppen.

• Ryggprolaps og trange nerveforhold

Et ryggprolaps innebærer en skadet mellomvirvelskive i ryggen. Ved slike skiveskader kan det forekomme nerveavklemming eller nerveirritasjon – grunnet at den myke massen fra skiveskaden dytter ut mot nærliggende nerver. Traksjonsbehandling, nervemobiliseringsteknikker, laserterapi og triggerpunktbehandling – kombinert med rehabiliteringsterapi – er alle gunstige behandlingsteknikker ved denne diagnosen.

• Skuldersmerter og skulderskader

Skuldersmerter kan skyldes en rekke forskjellige årsaker. Noen av skulderdiagnosene som Ole behandler inkluderer:

• Avklemmingssyndrom i skulderen (impingement syndrom)
  • Seneskader (tendinose)
  • Senebetennelser (tendinitt)
  • Muskelsmerter i skulderen
  • Skulderartrose

Ved skulderplager kan særlig trykkbølgebehandling og leddmobilisering være to viktige behandlingsmodaliteter. Trykkbølge har godt dokumentert effekt mot seneskader.

• Svimmelhet og krystallsyken

Nakkerelatert svimmelhet og krystallsyken er to av de vanligste årsakene til svimmelhet. Krystallsyken innebærer at otolitter har satt seg fast i en av de tre buegangene (i 90% av tilfellene er det bakre buegang), og dermed forårsaker svimmelhet. Ole-Magnus er godt trent innen Epleys reposisjoneringsmanøver – som er den teknikken som bruker for å behandle krystallsyke i bakre buegang.

Bestill Time hos Ole-Magnus her

For å bestille time hos Ole kan du enten benytte deg av vår døgnåpne online timebestilling (via knappen nedenfor) eller ringe oss innenfor klinikkens åpningstider. Hvis mulig setter vi stor pris på om du benytter online timebestilling. Dersom du har noen spørsmål du ønsker å få besvart før du setter opp time kan du sende oss en melding på Facebook-siden vår (lenken åpner i nytt vindu) eller via kontaktskjemaet vårt. Vi ser fram i mot til å høre fra deg.